.
الموقع هدفه الارتقاء بالفكر الرافى الحر والتواصل مع الانسان المصرى فى كل مكان ، ومع ذلك فالموقع غير مسئول تماماً من الناحية الأدبية والقانونية عما يُكتب فيه سواء من المحررين أو من أى مصادر أخرى

الأربعاء، أغسطس 28، 2013

الآعتراف والتوبه لقداسة البابا شنوده

Inline image 1
Grandfather's Table

A frail old man went to live with his son, daughter-in-law and four year old grandson. The old man's hands trembled, his eyesight was blurred, and his step faltered.
The family ate together at the table, but the elderly grandfather's shaky hands and failing sight made eating difficult. Peas rolled off his spoon onto the floor. When he grasped the glass, milk spilled on the tablecloth. The son and daughter-in-law became irritated with the mess. "We must do something about grandfather," said the son. "I've had enough of his spilled milk, noisy eating, and food on the floor."
So the husband and wife set a small table in the corner. There Grandfather ate alone while the rest of the family enjoyed dinner. Since grandfather had broken a dish or two, his food was served in a wooden bowl. When the family glanced in grandfather's direction, he sometimes had a tear in his eye as he sat alone. Still, the only words the couple had for him were sharp admonitions when he dropped a fork or spilled food. The four year old watched it all in silence.
One evening before supper, the father noticed his son playing with wood scraps on the floor. He asked the child sweetly, "What are you making?" Just as sweetly the boy responded, "Oh, I am making a little bowl for you and Momma to eat your food from when I grow up." The four year old smiled and went back to work.
The words so struck the parents that they were speechless. Then tears started to stream down their cheeks. Though no words were spoken, both knew what must be done. That evening the husband took grandfather's hand and gently led him back to the family table.
For the remainder of his days, he ate every meal with the family. And for some reason, neither husband nor wife seemed to care any longer when a fork was dropped, milk spilled, or the tablecloth soiled.

Children are remarkably perceptive. Their eyes ever observe, their ears ever listen, and their minds ever process the message they absorb. If they see us patiently provide a happy home atmosphere for family members, they will imitate that attitude for the rest of their lives. The wise parent realizes that every day the building blocks are being laid for the child's future.
Let us be wise builders.

Today’s Synaxarium: Mesore 22 1729

§  Departure of Micah the Prophet
§  Martyrdom of Saint Hadid 
+ سنكسار اليوم: 22  مسرئ 1729
§       نياحة ميخا النبى
§       نياحة القديس اغسطينوس شفيع التائبين وابن الدموع
§       استشهاد القديس حديد

كتاب كلمة منفعة - البابا شنوده الثالث

سر الاعتراف في الكنيسة هو سر التوبة، ومن غير توبة لا يكون الاعتراف اعترافا..والتوبة هي اقتناع قلبي كامل بأنك قد أخطأت. التوبة هي أن تدين نفسك وتحكم عليها..وما الاعتراف سوى إعلان لإدانتك لنفسك..
ليس الأمر إذن مجرد كلمة (أخطأت) وسرد الخطايا، إنما الاعتراف الحقيقي يبدأ داخل القلب بثورة من الإنسان ضد نفسه، واحتقار ذاتي لمسلكه. والذي يدين نفسه يقبل أي عقوبة تحل عليه من الله ومن الناس، ويشعر انه يستحقها.
أما التذمر على العقوبة، فهو دليل على عدم التوبة..التوبة تشمل أيضًا معالجة نتائج الخطية بقدر الإمكان.. مع رد الظلم الذي يكون قد وقع على الآخرين..لذلك قال زكا العشار في توبته "وان كنت قد وشيت بأحد، أرد له خمسة أضعاف"، فعلى الأقل بالنسبة إليك ترد نفس الشيء والتوبة بدون رد لا تكفى..والتوبة تحتاج إلى اتضاع قلب.  والذي يصر على الاحتفاظ بكبريائه وكرامته، لا يستطيع أن يتوب. والذي يدافع باستمرار عن نفسه، ويبرر تصرفاته وأقواله، هو إنسان غير تائب، تمنعه الكبرياء من التوبة. والأب الكاهن من المفروض أن يقول للمعترف (الله يحاللك) حينما يرى أنه تائب.  لأن التحليل لا يجوز أن يقال لغير التائبين. وان سمع الشخص عبارة (الله يحاللك) فإنما المقصود بها الخطايا التي تاب عنها هذا الشخص..
إن المعترف الموقن تمامًا أنه خاطئ، وضميره يبكته بشدة على خطيته، هذا يمكنه أن يغير مسلكه ويتوب.  أما الذي يبرر نفسه، فما أسهل أن يستمر في خطاياه، لأنه لا يشعر بثقلها ولا تتعبه من الداخل. كيف يتوب إنسان عن شيء هو غير مقتنع أنه خطأ!! الخطوة الأولى إذن أن يقتنع الإنسان بخطيئته. إذن فالاعتراف هو خطوة تالية، وليس نقطة البدء.  وشتان بين اعتراف حقيقي، وآخر عن غير اقتناع

0 التعليقات:

إرسال تعليق