.
الموقع هدفه الارتقاء بالفكر الرافى الحر والتواصل مع الانسان المصرى فى كل مكان ، ومع ذلك فالموقع غير مسئول تماماً من الناحية الأدبية والقانونية عما يُكتب فيه سواء من المحررين أو من أى مصادر أخرى

الخميس، أكتوبر 31، 2013

العمل الجاد للبابا شنوده الثالث


The Life of Repentance and Purity
BY His Holiness Pope Shenouda III

Saint John Saba said: ‘Repentance is a great torment to the devil who tries to stop it’. For it saves and releases those whom the devil captured with his evil. Many years of the devils
hard work are lost in one hour of repentance. All the thorns he has planted in our land and grown with great care over many years, gets burnt in one day and our land is purified.
Repentance makes virgins out of adulterers. Who does not love you O repentance, O you who carries all the blessings, except the devil, whom you have captured all his riches and wasted all his possessions.
O mother of forgiveness, the Father who is filled with mercy, will not be angered by your pleadings.... since He granted you to be a intercessor for the sinners and He gave you the key to His kingdom. After Youhanna El Daragy visited the repentant's monastery and saw the contrition of their souls by repentance, the intensity of their struggle and the fervour of their prayers, he
said, ‘I blessed those who sinned, and repented weeping, more than those who did not fall and did not weep for their souls’Repentance is joy in heaven and on earth. It is written:
“There will be joy in heaven over one sinner who repents” (Luke 15:7,10). So if you wish to make heaven joyous, repent. It is joy on earth also. it is joy for the repentant, the pastor and
for all the church. Repentance is joy since it is an invitation to the captives, to liberty (Is 61:1). It is joy for the freedom from the slavery of Satan and sin, a joy in the new pure life and a joy in forgiveness.

Today’s Synaxarium: Paope 20, 1730

§  Departure of Saint John the Short

+ سنكسار اليوم: 20 بابة 1730
§       نياحة القديس يوحنا القصير الشهير بابي يحنس

كتاب كلمة منفعة - البابا شنوده الثالث

قال الكتاب "ملعون من يعمل عمل الرب برخاوة".
إن الذي يعمل عمل الرب، يجب أن يكون "أمينًا حتى الموت" فالأمانة شرط أساسي للخدمة.
بهذه الجدية كرز الرسل باسم المسيح، وكانوا يكرزون "بكل مجاهرة وبلا مانع" وبقوة عظيمة كان الرسل يؤدون الشهادة..  ونعمة عظيمة كانت على جميعهم" (أع 4: 33).
ونتيجة لهذا العمل الجاد، الأمين، المخلص، انتشر الملكوت.  أنظر ما يقوله الرب لملاك كنيسة أفسس: "أنا عارف أعمالك وتعبك وصبرك، وقد احتملت، ولك صبر، وتعبت من أجل اسمي ولم تكل" (رؤ 2).

العمل الجاد يبنى على الإيمان..
 كلما كان إيمانك بعملك وأهميته وخطورته، إيمانًا حقيقيًا كاملًا، على هذا القدر تكون جديتك في عملك.  والرخاوة في العمل دليل على عدم الإيمان بأهميته.. 
والعمل الجاد يدل على إحساس بالمسئولية:
تمامًا كما كان يعمل يوسف الصديق في خزنه للحنطة، شاعرًا أن حياة كثيرين تتوقف على أمانته..
وهكذا في الخدمة الروحية: حياة كثيرين تتوقف على أمانة الخادم إن أهمل في خدمتهم ضاعوا. 
العمل الجاد عليه رقابة من داخل النفس..
رقابة من ضمير الإنسان.  ومن صوت الله في داخله.  رقابة من شعوره الحي، ومن غيرته المقدسة.  إنه يعمل بجدية لأن "الوقت مقصر" وكل دقيقة لها حسابها، وكل تأخير وتراخ، له خطورته..
والعمل الجاد هو دائمًا عمل ناجح..
إنه عمل متقن، لأن الجدية تتقن العمل..  والعمل المتقن عمل ناجح.  وقيل عن الرجل البار: "وكل ما يعمله ينجح فيه"..
والعمل الجاد، لا يهدأ حتى يتم..
إنه لا يعترف بالتعب، ولا يطلب راحة..  ولا يستريح صاحبه حتى يتممه، ويذوق ثماره..  مثل لعازر الدمشقي الذي لم يسترح حتى أخذ رفقة زوجة لابن سيده، ولما أرادوا إراحته أجاب "لا تعوقوني".

0 التعليقات:

إرسال تعليق