.
الموقع هدفه الارتقاء بالفكر الرافى الحر والتواصل مع الانسان المصرى فى كل مكان ، ومع ذلك فالموقع غير مسئول تماماً من الناحية الأدبية والقانونية عما يُكتب فيه سواء من المحررين أو من أى مصادر أخرى

الأربعاء، نوفمبر 28، 2012

شوقي الغلبان وماتزعليش حقك ده في رقبتي


                                                                       



ماتزعليش حقك دافى رقبتى وهاجيبه طول ماانا فى ارضك باعيش ,
[ياما قلت لك ياامى خللى بالك واصحى واعرفى
[ ياما كان صوتى عالى وانا بانده عليكى والقاكى تختفى
[ ضحكوا فى وشك بابتسامةغدر وياريتك كنتى فاهماهم
[صدّقتى ضحكهم ليكى وخال  عليكى الدور وغمضتى وانتى مش شايفاهم
[: دم الولد صحّى البلد  بيقول كفاية اصحى يابلد
[ياللا نرجع م البداية ونقوم ونبنى وكفاية هدد
[ خلاص ياامى مش هاصدق كلام معسول ولا مزوق
[بقينا خلاص صاحيين على طول وللحرية انا متشوق
[ حطوا الانوف بين الكفوف  من غير ما يشموا ريحتهم
[والريحة فاحت والضلمة راحت  والنور بيكشف فضايحهم
[انا باعتذر لك وجاى باقولك  حقك علىّ
[ انا مش هاكون تانى مجنون واصدق وعودهم وكلامهم لىّ
[م]: المرة دى قمنا بجد والقومة قايمة  ومش نايمة
بتقول  لنا ياللا تعالوا واكتبوا وسجلو فى القايمة
[ نفتح سجلات اللى كان واللى انفضح ما تياللا نتحاسب
[ من غير تراخى ولا كسل هنغير  التاريخ وننفض العناكب
[ وكل من عشعشت فى دماغه افكاره  انه اصبح شىء
[: ويفوق لنفسه ويعتذر  ويقدم الحق  ويطلق المسجون وهو برىء
[ قارون رفع صوته وقال فى مرة اناربكم ياللا اعبدونى
[2 وكان ناسى لن القوى القادر يهده
[ وان كنت ناسى فكّروتى
[م] اتخسفت الارض بيه وبلعته هو ما بقاش ليه اثر ابدا وماقدرش حد ينقذه هو واللى معاه
[ نفسى اقولك وافكرك .فرعون جديد جه وافترى ياعينى ياولداه
[ قام ربنا دحــــــره  وهد حيله وانخسف والسجن كان مأ واه
[ ودا مصير كل مفترى  عالنعمة والكذب مالى حياته
: هيشوف بعينه ايام  سوده  ملعونه حتى بعد مماته
[ انا ياامى جايلك عالميدان باقدم روحى على كفى:: وانا باعتذر واقولك حقك علىّ ياامى ودمى مش هايكفى

0 التعليقات:

إرسال تعليق