THE HOLY VIRGIN MARY IN THE CHURCH'S FAITH
The Orthodox Coptic Church honors our Lady The Virgin with due honor without exageration, and without lessening of her position.
 1. She is, in the belief of the Church, the mother of God, (Theotokos in Coptic), and not the mother of "Jesus" as the Nestorians had claimed, those whom saint Kirillos the Alexandrian fought, and whom the sacred ecumenical council of Ephesus excommunicated.
2. The Church believes that the Holy Spirit has sanctified the depository of The Virgin during the pregnancy with Christ. That was according to what the angel said to her "The Holy Spirit
will come upon you, and the power of the Highest will overshadow you; therefore, also, that Holy One who is to be born will be called the Son of God" (Luke 1:35). The sanctifying by the Holy Spirit of her depository, makes the One born of her, be conceived without the impurity of the original sin. As for The Virgin herself, her mother conceived, like all people, and so The
Virgin said in her hymn: "my spirit has rejoiced in God my Savior" (Luke 1:47). That is why the Church does not agree that The Virgin was conceived without the impurity of the original sin, as our brothers the Catholics believe.
3. The Church believes in the intercession of The Virgin. She places her intercession before the intercession of angels and archangels, because she is the mother of God, and she is the Queen who is at the right hand of the King.
4. The Holy Bible gives to The Virgin the surname "filled with grace". It is regrettable that the Beyrouth translation of the Bible, in a way that lessens the situations of The Virgin, translates this surname "highly favored one".........All human beings are highly favored, but The Virgin
is filled with grace........ although grace does not mean infallibility.
5. The Church believes in the perpetuality of the virginity of The Virgin. The only exception to this rule, are our brothers the Protestants, who claim that The Virgin gave birth to sons after Christ.
6. The Church believes in the Ascent of the body of The Virgin to heaven, and celebrates that feast on the 16th of Misra.

Today’s Synaxarium: Mesore 5 1729

§  Departure of Saint John the Soldier
+ سنكسار اليوم: 5  مسرئ 1729
§       استشهاد القديس يوحنا الجندى
1• فهي في اعتقاد الكنيسة "والدة الإله" (ثيئوطوكوس). وليست والدة (يسوع) كما ادعى النساطرة، الذين حاربهم القديس كيرلس الأسكندري، وحرمهم مجمع أفسس المسكوني المقدس.2• والكنيسة تؤمن أن الروح القدس قد قدس مستودع العذراء أثناء الحبل بالمسيح.
وذلك كما قال لها الملاك "الروح القدس يحل عليك، وقوة العلي تظللك. لذلك القدوس المولود منك يدعى ابن الله".
وتقديس الروح القدس لمستودعها، يجعل المولود منها يُحْبَل به بلادنس الخطية الأصلية. أما العذراء نفسها، فقد حَبَلَت بها أمها كسائر الناس، وهكذا قالت العذراء في تسبحتها "تبتهج روحي بالله مخلصي" (لو1: 47).
لذلك لا توافق الكنيسة على أن العذراء حبل بها بلا دنس الخطية الأصلية كما يؤمن أخوتنا الكاثوليك.3• وتؤمن الكنيسة بشفاعة السيدة العذراء. وتضع شفاعتها قبل الملائكة ورؤساء الملائكة، فهي والدة الإله، وهي الملكة القائمة عن يمين الملك.
4. والكتاب يلقب العذراء بأنها "الممتلئة نعمة"
وللأسف فإن الترجمة البيروتية- إقلالا من شأن العذراء- تترجم هذا اللقب بعبارة "المُنعم عليها"..وكل البشر مُنعم عليهم، أما العذراء فهى الممتلئة نعمة. على أن النعمة لا تعني العصمة.
5. والكنيسة تؤمن بدوام بتولية العذراء:
ولا يشذ عن هذه القاعدة سوى أخوتنا البروتستانت.
الذين ينادون بأن العذراء أنجبت بنين بعد المسيح.
6. وتؤمن الكنيسة بصعود جسد العذراء إلى السماء،
وتعيد له في 16 مسرى.